Aktuální články

SMS zdarma do všech sítí

03.06.2010 kategorie: Praktické informace

T-mobile - SMS pište ve formátu 00420...


9 komentářů

Vyhledávání PSČ

03.06.2010 kategorie: Praktické informace

Vyhledávání poštovních směrovacích čísel - PSČ


7 komentářů

Protokol o dopravní nehodě ke stažení

03.06.2010 kategorie: Praktické informace
16 komentářů

Proč a jak nosit děti v šátku?

17.11.2008 kategorie: Praktické informace

A proč ne?Od nepamněti matky své děti nosily uvázané na svém těle,není to výjmečnost  přírodních národů,i v českých zemích se děti nosily,houpaly,kolébaly a chovaly.Kočárek je vynález poslední doby a sice maminkám „usnadní"přemisťování dítěte,ale také způsobí jejich odloučení.

Zatímco miminko uložené sice v krásném,drahém a nejmodernějším,ale kočárku leží samo,na maminku nevidí,neslyší její hlas,ani necítí její vůni a teplo,je drncáno po nerovnostech terénu a jeho dosud schoulené tělíčko je narovnáno,miminko na šátku je přituleno pevně na těle své maminky,jejím houpavým krokem je kolébáno jako před narozením,je tím stimulováno jeho rovnovážné centrum,slyší známí hlas své matky i jiných lidí,matka jej svým tělem zahřívá a zcela intuitivně je hladí a povídá si s ním.Je prokázáno,že děti nošené v šátku se lépe orientují v sociálních vztazích-jsou jim přítomni,mají větší pocit bezpečí a  ač se to zdá naopak,dříve chodí delší vzdálenosti.

Představte si caparta,který právě začíná chodit,kočárové dítě_maminka táhna za ruku prcka,který chce zákonitě jinam,než vede cesta,druhou rukou tlačí kočár,okolo pobíhá pes a kňourá starší mrňous,že už chce na hřiště.Šátkové dítě-maminka vede dítko za ruku,může jít kam chce,kudy chce,žádný kočár ji neomezuje,šátek má uvázaný na těle,když caparta začnou bolet nožičky strčí ho do šátku,čapne za ruku většího čudlu,na vodítko psa a jde se,kočárová maminka zatím celá splavená naloží řvoucí dítě do kočáru,cloumá s ní pes na vodítku a jelikož víc rukou bohužel nemá starší prcek bulí a capká za nimi.

S šátkem nemáte problém v žádném obchodě,dopravním prostředku,ani terénu.

Pediatři doporučují"šátkování"i pro nedonošené děti,které nejsou závislé na přístrojích-simuluje dělohu.

Vázání šátku je jednoduché a velmi variabilní.

Šátek můžete použít i jako deku či podložku na přebalení.

 

Magdalena Podaná

číst dále...

7 komentářů

Jak vybírat kočárek

05.11.2008 kategorie: Praktické informace

Těhotenství je pro většinu nastávajících maminek obdobím velmi pěkným. Nový člen rodiny ale  bude vyžadovat absolutní pozornost a péčí, proto by nastávající rodiče měli věnovat velkou pozornost výbavě, kterou pro miminko pořizují - její správný výběr může život výrazně ulehčit, nebo pěkně zkomplikovat. Výběr kočárku považuji po vlastních zkušenostech  za záležitost hodnu zvláštní pozornosti. Kočárek budete potřebovat rok a půl až dva roky jednou až dvakrát denně - v různých ročních obdobích - ať svítí slunce nebo prší či sněží - s děťátkem se ven jezdí každý den.

 

Před výberem kočárku by si zodpovězte pár základních otázek:

 

 Rozhodující je způsob života rodiny - chodíte běhat do lesa či jezdíte na kolečkových bruslích, jezdíte často do hor, jste  turisté, nebo třeba žijete na vesnici bez udržovaných komunikací ? Pokud patřítě k této skupině, budete potřebovat kočárek do terénu - větší kola, pevnější podvozek, kočárek celkově robustnější. Kočárků s nafukovacími či plastovými koly je trhu dost - od neznačkových až po kočárky značkové kvalitní , některé až luxusní.  Do této skupiny kočárků patří sportovní kočáry s přenosnou taškou pro miminko, trojkombinace a některé hluboké kočárky. Obecně platí, že kočárky s nafukovacími či dnes častými velkými plastovými koly bývají méně skladné a těžší (zejména ty neznačkové) - zvažte, kolikrát ho budete dávat do zavazadlového prostoru auta, zvažte, jestli se vám vejde do vstupních dveří, výtahu, jak se s velkým kočárkem  bude cestovat hromadnou dopravou apod.

                Možná jste ale lidé z města - na procházku jezdíte spíš do parku nebo po udržovaných lesních cestách,  k Vašemu životu patří návštěvy  kulturních i obchodních center, procházíte se po městě... Pak pro Vás bude lepší kočárek subtilnější - menší kolečka - kočárek  se lépe skládá, je menší  a lehčí, od počátku je myšleno na jízdu hromadnou dopravou nebo na pohodlné skládání do auta. Sem patří kočárky  golfové,  „šestikolky" a čtyřkolky s menšími kolečky.

 

 

Jezdíte často autem? Pokud ano - zejména pokud je maminka řidička a má k dispozici auto, doporučuji volit takový kočárek, na který se dá bez obtíží upevnit autosedačka. Tuto vlastnost pokládám po vlastních zkušenostech za neocenitelnou.  Rodina (nebo maminka samotná) jede nakoupit (nebo třeba k lékaři, na úřady.....), miminko většinou cestou  usne a jakmile přijedete  k cíli, máte  tři možnosti: Možnost první - dítě probudit, dát do kočárku (nebo do babyvaku, šátku apod), uvozit (unosit) aby zase spinkalo a pokračovat. Je to reálné, ale dost pracné - jakmile pak bude nákup hotov, zase dítě probudíte, vložíte do autosedačky a proces usínání začne nanovo. Možnost druhá - dítě nebudíte, ale nosíte je v autosedačce  v ruce. Nemáte-li k dispozici osobního bodyguarda, nedoporučuji - i malé děťátko se velmi rychle pronese.  Možnost třetí -  koupíte si takový kočárek, na který jednoduše připevníte ("nacvaknete") autosedačku. Takové kočárky existují - buď berete s sebou celý kočárek a autosedačku připevníte až nahoru, nebo stačí vzít podvozek a autosedačku jednoduše nacvaknout na něj - bude to lehké, pohodlné pro vás i pro miminko - takových kočárků je dnes na výběr docela hodně za přijatelný peníz.

 

 

Docela důležité je i roční období, ve kterém miminko čekáte. Podle toho je totiž třeba volit velikost kočárku - alespoň v některých případech.  Obecně máte totiž na výběr ze tří konstrukčních modelů. Kočárky pro miminko se obecně vyrábějí jako

a) hluboké vaničky (které později nahradíte sportovní sedačkou na tentýž podvozek nebo úplně celým novým sportovním kočárkem)

b) sportovní kočárky s přenosnou taškou na miminko. Jakmile tašku přestanete potřebovat, vozíte dítě jen ve sporťáku, z tašky jde někdy udělat fusak.

c) sportovní kočárek, který je po úpravě vhodný i pro novorozence - tzv. trojkombinace.

 

 

                Hluboký kočárek je klasika mezi kočárky . Můžete si vybrat buď klasický hluboký kočárek - podvozek s hlubokou vaničkou - nebo sportovní kočárek, ze kterého sejmete sportovní sedačku a nasadíte hlubokou vaničku. Tady je pak třeba zvážit, kdy se miminko narodí a jak dlouho ho budete vozit v hluboké verzi. Obecně vycházejme ze skutečnosti, že miminko vozíte v hlubokém kočárku  4 až 5  měsíců. Pokud  čekáte narození potomka na jaře, zmiňovaných cca 5 měsíců nebudete potřebovat fusak a velikost  hluboké vaničky vás nemusí trápit, stejně tak pokud čekáte dítě v zimě - po narození se do vaničky vejde a později nebudete fusak potřebovat. Pokud ale čekáte dítě v létě či na podzim, měli byste velikost vaničky vzít v úvahu - musí se vám do ní vejít půlroční dítě spolu s kombinézkou, fusakem, dekami...

 

                Sportovní kočárek s přenosnou taškou - velmi oblíbená varianta -  tašky mívají poměrně velké rozměry a doba narození miminka se nemusí  zohledňovat. Ideální pro maminky v  bytech s kočárkárnami - kočárek nechá dole v bytovém domě a do patra  či z patra si nese jen dítě v tašce - nachystané, oblečené - tašku si může odložit na zem a sama se obléci, obout - má volné ruce. Tento  kočárek má parametry  sportovního kočárku, ze kterého pomocí tašky přechodně děláme kočárek vhodný pro novorozence. Pro někoho je to dobrá varianta, jiný dává přednost klasickému hlubokému kočárku - většinou s měkčím podvozkem.

 

                Sportovní kočárek - trojkombinace - do takového kočárku už není třeba dokoupit přenosnou tašku - kočárek se sám pomocí hrazdičky  a polohování opěrky nohou  připraví jako hluboký, odepnou se bezpečnostní pásy a může se použít pro novorozence. Většinou s takovýmto kočárek ušetříte a pokud si koupíte tento typ kočárku od renomované značky, budete poměrně spokojení. Nevýhodou bývá ne úplně moderní vzhled sportovní  verze - přece jen je to v podstatě verze 2 v 1 a je to většinou na úkor vzhledu, v neznačkových variantách i na úkor jízdních vlastností.

 

 

                Samostatnou otázkou mimo shora uvedená kriteria je počet koleček - klasická čtyřkolka, tříkolka nebo šestikolka  (vepředu dvě otočná dvojkolečka , většinou s možností aretace, vzadu samostatná kola), nebo třeba golfáč... Který z uvedených typů vybrat záleží vždy na tom, co od kočárku čekáte a kde ho budete používat - sportovci vybírají většinou čtyřkolku nebo tříkolku, lidé žijící ve městě volí spíše vícekolečkové kočárky - bývají lehčí, vhodnější do auta, lépe se s nimi manévruje.

 

                Stejně tak bývá otázkou, zda kočárek s přehazovatelnou rukojetí či nikoliv. Od této vlastnosti se u moderních současných modelů upouští a většinou se pak dá vybrat, v jakém směru se na podvozek nasadí hluboká vana nebo sportovní sedačka. Výhodou přehazovatelné rukojeti byla rychlá úprava při jizdě proti slunci, ovšem většinou za cenu výrazné změny jízdních vlastností - kočárku se po přehození rukojeti změní těžiště a manévrování  se stává dost obtížným. Dnes je tedy běžnější kupovat spíše kočárky bez přehazovací rukojeti s možností nasadit vaničku nebo sedačku v obou směrech.Sluníčku se můžete  bránit slunečníkem a jízdní vlastnosti se nezmění. Pokud jste ale příznivci přehazovací rukojeti, dbejte na to, aby kočárek měl brzdy na obou stranách kočárku - není to úplná samozřejmost.

 

 

Cena kočárku vhodného pro novorozence se pohybuje od  cca 5000,- Kč po cca 15 - 20000,- Kč, vše záleží na kvalitě, provedení, vybavení a prestiži značky,  výjimkou nejsou ani kočárky v komplet výbavě s autosedačkou a vším příslušenstvím až za 40000,- Kč.

                Pokud si koupíte levnější kočárek, jeho častými nevýhodami může být vysoká hmotnost, špatné jízdní vlastnosti, nestálobarevnost a rychle se projevující opotřebení. Navíc na „neznačkové" kočárky se dá jen vzácně připevnit autosedačka. Dost často si pak zákazník koupí kočárek další a pak třeba ještě jiný  - nakonec   zaplatí stejně nebo víc, než kdyby si rovnou koupil kočárek kvalitní, konstruovaný i pro cestovanání s větším dítětem. Záleží ale vždy na konkrétním výrobku - neplatí to absolutně.

                Kočárky vyrobené v Asii  (nebo často i v Polsku) patří k nejlevnějším, což  se projeví často na kvalitě, ale pokud si vyberete  kočárek asijské provenience, který  dováží velká česká firma s delší  tradicí na trhu a s pevným zázemím, není se čeho bát - často si tyto kočárky nechávají dělat pro svou značku větší čeští distributoři (např. značky Babypoint, Free Line....)  - tyto kočárky bývají spolehlivé.

                Po vlastních zkušenostech doporučuji  volit kočárky značkové nebo alespoň od renomovaných dovozců . Tyto kočárky bývají bezpečné, ergonomicky vhodné, pohodlné pro rodiče i dítě, při jejich konstrukci je myšleno na  vývoj dítěte, málo se reklamují a když už k reklamaci dojde, silný autorizovaný servis  nepříjemnou siutuaci zvládne rychle a ke spokojenosti zákazníka. Ani cena nebývá nijak přemrštěná -  kočárek vhodný od novorozence po chodící dítě včetně autosedačky se bude pohybovat cca kolem 12 - 17.000,- Kč. Není to úplně málo, ale pokud si sečtete náklady na kočárek v levnějším případě, kdy koupíte nejméně kočárky dva a k nim autosedačku, rozdíl mezi variantami nebude zase tak výrazný ,většinou pak takový kočárek lépe prodáte  i jako použitý. Jako dobré značky, etablované na českém trhu a cenově přijatelné určitě doporučuji značky Inglesina, Hoco,  Moon, Babywelt, Peg Pérego, Casualplay,  X-lander a další. I značky levnější - např. polský Deltim, nebo ryze české - Patron jsou na našem trhu zavedené a patří k zajímavým kočárkům s vysokou užitnou hodnotou a dobrou cenou.

 

 

Co by váš kočárek měl mít v každém případě:

1)       Polohovatelnou rukojeť - umožní vezení kočárku nejen různě vysokým lidem, ale tuto vlastnost oceníte třeba i při jízdě do prudkého kopce apod.

2)       Větratelnou boudičku - u většiny značkových kočárků je samozřejmostí možnost odepnout nebo vyrolovat část boudičky tak, aby na léto zbyla jen síťka - v kočárku může být až o 4 stupně Celsia více než mimo něj!

3)       Polohovatelná opěrka zad do úplného lehu - pro kojence naprostá nezbytnost, pro větší děti pohodlí a zdravý spánek.

4)       Opěrka nohou - nejlépe polohovatelná - pro větší děti pohodlí při spánku i bdělosti.

5)       Pohodlný  nákupní košík - podívejte se při vybírání kočárku, jak  se do košíku dostanete, bude-li dítě spinkat. Nečekejte ale od nákupního košíku zázraky - většina výrobců nebo dovozců uvádí nosnost nákupního košíku do 2 kg.

6)       Bez pláštěnky  a moskytiéry se neobejdete,hodí se i nánožník, ale dá se dobře nahradit i dekou - u větších dětí je to snad i pohodnější - zabalíte stojící dítě se špinavýma botama do deky a posadíte - nezašpiníte si kočárek od bot a dítěti zima nebude. Většina kočárku se mimo ČR distriubuuje bez nánožníku - nánožník je něco jako „česká specialita" - Češi ji vyžadují a pro český trh se nánožníky někdy speciálně šijí.

7)       Vyberte si kočárek od firmy, která ma v ČR zajištěné kvalitní a pevné zázemí - v případě reklamace Vás ušetřené peníze nezachrání.

8)       Tašku na rukojeť  - nemusí to být přímo originál ke kočárku, ale bývá to nejlepší řešení - spousta maminek až po první jízdě s miminkem zjistí, že s kabelkou přes rameno to nejde a taška na doklady, peněženku, plenku, dudlíky, lahvičku a spoustu dalších nezbytností pak bude chybět!

 

                 Doporučuji před návštěvou obchodu s kočárky promyslet si, co od kočárku očekáváte a jaký máte živostní styl, vždy ale myslete na to, že kočárek bude váš plnohodnotný „partner" ve vývoji Vašeho děťátka - jeho koupí rozhodujete o pohodlí dítěte i o pohodlí svém, výběrem kočárku sami  určujete mantinely svých možností i  svou vlastní image.

               

               

číst dále...

21 komentářů

Platnost receptu

15.10.2008 kategorie: Praktické informace

 Dle vyhlášky č.54/2008 (včetně novel) o způsobu předepisování léčivých přípravků, údajích uváděných na lékařském předpisu a o pravidlech používání lékařských předpisů je doba platnosti lékařských předpisů následující: 

 

 § 14
Doba platnosti lékařských předpisů


(1) Recept s předepsanými
a) antibiotiky a antimikrobiálními chemoterapeutiky platí nejdéle 5 kalendářních dnů počínaje dnem jeho vystavení, pokud nejde o léčivé přípravky pro místní použití,


b) ostatními léčivými přípravky platí 14 kalendářních dnů, neurčí-li předepisující lékař jinak, počínaje dnem jeho vystavení.



(2) Recept s předepsanými léčivými přípravky, jejichž výdej se má opakovat, platí 6 měsíců, nestanoví-li předepisující lékař jinak, počínaje dnem jeho vystavení, nejdéle však 1 rok.



(3) Recept vystavený pohotovostní službou, včetně stomatologické a ústavní, platí nejdéle 1 kalendářní den následující po dnu jeho vystavení.



(4) Žádanka na léčivé přípravky obsahující omamné látky nebo psychotropní látky platí nejdéle 14 kalendářních dnů počínaje dnem jejího vystavení.



Ustanovení o době platnosti receptu se vztahuje i na výpis z receptu, doba platnosti výpisu z receptu se počítá ode dne jeho vystavení.

 

SHRNUTÍ:
Obecně recept platí 14 dní, recept na antibiotika 5 dnů a recept z pohotovosti 1 den.

číst dále...

13 komentářů

Výběr jména

01.10.2008 kategorie: Praktické informace
9 komentářů

Přehled trestných bodů za dopravní přestupky

30.09.2008 kategorie: Praktické informace
Přestupek / trestný čin podle ustanoveníPočet bodůPokuta ve správním řízeníZákaz činnostiBloková pokuta
Řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění 7 25 000-50 000 Odnětí svobody do 1 roku nebo peněžitý trest Zákaz činnosti 1 rok-10 let ---
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky 7 25 000-50 000 Odnětí svobody až do tří let 1 - 2 roky ---
Řidič se odmítne podrobit vyšetření, zda při provádění výcviku nebyl ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou. 7 25 000-50 000 1 rok-2 roky ---
Způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví 7 Odnětí svobody až 10 let Odnětí svobody až 10 let ---
Předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno 6 5000 - 10000 6 měsíců-1 rok ---
Při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno 6 5000 - 10000 6 měsíců-1 rok ---
Vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno 6 2500-5000 1 měsíc-6 měsíců (spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku) 2500
Řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz 6 5000-10000 6 měsíců-1 rok ---
Řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu 5 5000-10000 6 měsíců-1 rok ---
Řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče 5 5000-10000 6 měsíců-1 rok ---
Řízení motorového vozidla bez držení platného posudku o zdravotní způsobilosti 5 5000-10000 6 měsíců-1 rok ---
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec 5 5000-10000 6 měsíců-1 rok ---
Při řízení vozidla neumožnění chodci na přechodu pro chodce nerušené a bezpečné přejití vozovky 4 2500 - 5000 1 měsíc-6 měsíců
(spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku)
2500
Nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě 4 2500 - 5000 1 měsíc-6 měsíců
(spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku)
2500
Řízení vozidla, které užívá jinou registrační značku, než která byla vozidlu přidělena 4 5000 - 10000 6 měsíců-1 rok ---
Držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla 3 1500-2500 --- 1000
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec 3 2500-5000 1 měsíc-6 měsíců
(spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku )
2500
Nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit 3 2500-5000 1 měsíc-6 měsíců
(spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku )
2500
Nedovolená jízda po tramvajovém pásu 2 1500-2500 --- 2000
Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu 2 1500 - 2500 --- 2000
Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí podle § 6 2 1500 - 2500 --- 2000
Neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil 2 1500 - 2500 --- 2000
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 km/h v obci nebo o méně než 30 km/h mimo obec 2 1500 - 2500 --- 1000
Porušení ustanovení § 32 zákona o osvětlení vozidla 1 1500 - 2500 --- 2000
Porušení povinnosti vyplývající ze značky „Obytná zóna"nebo „Pěší zóna" 1 1500 - 2500 --- 2000
Porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky 1 1500 - 2500 --- 2000
Neoprávněné užití zvláštního výstražného světla 1 1500 - 2500 --- 2000

Pramen: Ministerstvo dopravy ČR

číst dále...

9 komentářů
Fórum zdraví